Helt siden IBM lanserte den første PC-en på starten av 1980-tallet har vi sett en hinsides digital utvikling. Samfunnet har gått fra store tunge datamaskiner som lignet på kasse-TVer, til at hver og en av oss nå går rundt med en liten datamaskin i bukselomma. Verden har blitt digitalisert og globalisert, mye takket være de sosiale nettverkene vi kan benytte oss av. I 2022 bruker cirka 3,6 milliarder mennesker sosiale medier, eller 8/10 som bruker internett totalt (Yuen, 2022). Dette sier noe om de enorme mulighetene til å nå riktig publikum på sosiale medier.

Målgruppen

For å lykkes med markedsføring på sosiale medier er det viktig å henvende seg til riktig målgruppe og gjennom riktig plattform. Facebook er det største nettverket vi har i dag med cirka 2,9 milliarder månedlig aktive brukere (Iqbal, 2022). Imidlertid er det ikke gitt at dette er riktig plattform for din bedrift å satse på. Før man velger hvor man skal annonsere og satse på digital markedsføring, må du gjøre en analyse av målgruppen din. Hvor kommer de fra? Hvor gamle er de? Har de noen spesielle interesser som skiller seg ut? Selger du B2B eller B2C? Og så videre.

Dersom det gjennomføres et godt forarbeid, er det også lettere å lykkes med markedsføringen. Til tross for at Facebook er mediet med flest brukere, er det ikke sikkert at dette er den beste kanalen for å nå ut til målgruppen din. Ved utgangen av 2021 var 31,5% av Facebook brukere globalt i aldersgruppen 25-34 år (Barnhart, 2022). Imidlertid viser en undersøkelse utført i 2019 at det var høyest vekst for antall brukere blant de over 65 år. Denne aldersgruppen hadde økt med 40% (Shepherd, 2022). Denne informasjonen sier noe om trenden for hvem som benytter Facebook i nærmeste fremtid. I samme år (2019) var TikTok den mest nedlastede appen på App Store og Google Play globalt, og har i dag oppimot 1 milliard aktive brukere (Allegro, 2022). I 2021 var cirka 90% av brukerne på TikTok under 50 år, og majoriteten under 30 år (Statista, 2022). Denne statistikken understreker viktigheten av å velge riktig kanal for målgruppen din, og kontinuerlig vurdere den digitale utviklingen med evnen til omstilling. Det kan komme utfordrere på markedet som stjeler kunder fra plattformen du har valgt å drive markedsføring på i dag.

Statistikken ovenfor er en oversikt over antall brukere på ulike sosiale medier i 2022. For eksempel Whatsapp er en stor plattform globalt, men er ikke så populær i Norge. Geografisk lokasjon er også noe å tenke på når man velger markedsføringskanal.

Kostnader og muligheter

Det korte svaret på hvorfor du bør bruke sosiale medier til markedsføring, er at disse kanalene gir deg muligheten til å nå et enormt antall potensielle kunder og at det er svært kostnadseffektivt. Den årlige tittelkampen i NFL (amerikansk fotball), Super Bowl, anses som et av verdens beste tidspunkter for å sende reklame på TV. I 2022 så over 208 millioner mennesker denne kampen (NFL, 2022). Samme år kostet en 30-sekunders livesendt reklame $6,5 millioner dollar (Williams, 2022). Fordelen ved markedsføring på for eksempel Instagram er at du kan bestemme budsjettet ditt helt selv. Dersom du vil punge ut $6,5 millioner dollar er det ikke noe i veien for det, men spørsmålet er om dette er signifikant mer effektivt enn å bruke for eksempel $100,000 dollar eller $50 dollar. Du får likevel muligheten til å eksponere deg blant Instagrams nesten 1,5 milliarder brukere. Estimert rekkevidde basert på valgt budsjett kommer ofte frem før du publiserer en annonse på sosiale medier.

For å lykkes med markedsføring på sosiale medier må du først finne ut hvilken plattform målgruppen din befinner seg på, og så må du lære å mestre denne plattformen. Ser du at målgruppen er spredt over flere plattformer velger du den som huser flest brukere, og satser utelukkende på denne. Dette er den beste måten for å lykkes med markedsføringen (Lok, 2019, 2:42). Videre må det utformes en klar strategi på hvordan du skal konvertere brukeren inn i nettbutikken din fra det sosiale mediet. Poenget med å markedsføre på sosiale medier er å generere penger for en bedrift, ikke kun skape synlighet gjennom innlegget eller annonsen. Det kan være fordelaktig å skape en god kundeopplevelse i nettbutikken med en rask nettside som er enkel å manøvrere, samt effektiv kundeservice (Netigate, 2021). På denne måten skaper du lojale kunder som ofte kommer tilbake, samtidig som du senker terskelen for at de tipser en venn om nettbutikken.

Sosiale medier åpner for en unik mulighet til å kapre markedsandeler og øke omsetningen gjennom markedsføring. Disse plattformene er kostnadseffektive, og bedriften din kan nå ut til et svært bredt nettverk. Imidlertid er markedsføringen mest effektiv dersom du fokuserer på en spesifikk målgruppe og ett sosialt mediet. Annonser på sosiale medier samler store mengder data om seerne, som du kan analysere for å effektivisere markedsføringen. Disse analysene er enkle å gjennomføre i Google Analytics, så sjekk gjerne ut dette blogginnlegget hvor jeg tar deg gjennom hvordan du setter opp Google Analytics.

Litteraturliste:

Allegro. (2022, 12. januar). Er det nå vi skal teste TikTok som markedskanal? Hentet fra https://www.allegro.no/aktuelt/er-det-naa-vi-skal-teste-tiktok-som-markedskanal/

Barnhart, B. (2022, 02. mars). Social media demographics to inform your brand’s strategy in 2022. Sprout Social. Hentet fra https://sproutsocial.com/insights/new-social-media-demographics/

Iqbal, M. (2022, 08. juni). Facebook Revenue and Usage Statistics (2022). Business of Apps. Hentet fra https://www.businessofapps.com/data/facebook-statistics/

Lok, D. (2019, 25. januar). How To Start Social Media Marketing As A Beginner – STEP BY STEP [Video]. YouTube. Hentet fra https://www.youtube.com/watch?v=FSTY5fU9YA4

Netigate. (2021). Hvordan få tilbake kunden på 4 steg. Hentet fra  https://www.netigate.net/no/articles/kundetilfredshet/hvordan-fa-tilbake-kunden-4-steg/

NFL. (2022, 01. mars). Super Bowl LVI total viewing audience estimated at over 208 million. Hentet fra https://www.nfl.com/news/super-bowl-lvi-total-viewing-audience-estimated-at-over-208-million

Shepherd, J. (2022, 27. mai). 30 Essential Facebook Statistics You Need To Know In 2022. Social Shepherd. Hentet fra https://thesocialshepherd.com/blog/facebook-statistics

Statista. (2022). Distribution of TikTok users in the United States as of September 2021, by age group. Hentet fra https://www.statista.com/statistics/1095186/tiktok-us-users-age/

Williams, M. (2022, 13. februar). Super Bowl commercial cost in 2022: How much money is an ad for Super Bowl 56? The Sporting News. Hentet fra  https://www.sportingnews.com/us/nfl/news/super-bowl-commercials-cost-2022/v9ytfqzx74pjrcdvxyhevlzd

Yuen, M. (2022, 11. mai). Social media users in the world (2021-2025). Insider Intelligence. Hentet fra https://www.insiderintelligence.com/charts/social-media-users-worldwide-per-network/

/ Blogg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *